Fedezzük fel új utakon a Velencei-tavat!

Elkészült a tó körüli kerékpáros út legújabb szakasza. Ennek örömére ismerkedjünk is meg a könnyebb-nehezebb bringás túralehetőségekkel a tó körül és a környező dombokon, tanösvényen akár családdal, akár barátokkal.

TIPP! Aktuális információkért, szállás- és programajánlatokért forduljon bizalommal a Tourinform irodákhoz!

Klasszikus Velencei-tó kör

Gárdony - Agárd - Dinnyés - Pákozd - Sukoró - Velence - Gárdony

Túránk folyamán újonnan épített kerékpárutakon és kerékpárbarát utakon tekerhetünk körbe a Velencei-tó körül. A gárdonyi vasútállomáson csatlakozunk rá a tó déli partján haladó bringaútra, és Agárd felé indulunk a Holdfény sétányon, többnyire közvetlenül a tóparton biciklizhetünk. Dinnyés vonalában a kerékpárút a 7-es főút mellé érkezik. A tó délnyugati csücskétől Pákozdig tartó gyenge forgalmú úton haladunk tovább, majd áthajtunk a Velencei-tó két szabályozó csatornáján: először a Kajtori-csatornán, később pedig a Császár-vízen.

Utóbbi után jobbra találhatjuk a velencei-tavi madárrezervátumot, amelyhez kavicsos úton gördülhetünk be. Pákozdig felüljárón hajtunk át az M7 autópályán, majd egy rövid emelkedő után megérkezünk a faluba. Az emelkedő tetején jobbra fordulunk, és a kerékpárúton folytatjuk túránkat. Pákozdon két kerékpáros pihenőhely mellett is elhaladunk.
A második pihenőponton nyílik lehetőségük az aktívabb kerékpárosoknak arra, hogy feltekerjenek a pákozdi ingókövekhez, amelyhez a hegyikerékpáros útvonalat fehér alapon kék biciklis szimbólum jelzi. A faluból lejtőn távozunk, és továbbra is kitáblázott kerékpárúton tekerhetünk Sukoró felé.

Néhány kilométer múlva jobbra rá kell térnünk egy gyenge forgalmú útra, amely a Szúnyog-szigetig vezet. A kerékpáros táblákat és aszfaltjelzéseket követve egy emelkedő után először a Pákozd-Sukorói Arborétumot érintjük, ezt követően pedig a Pákozdi Katonai Emlékparkot. Ezen helyek számítanak túránk felének, így itt hosszabb időt is eltölthetünk.

Ha hajón szeretnénk folytatni kirándulásunkat, akkor egy lejtőn ereszkedhetünk le a Szúnyog-szigetre, ahonnan menetrend szerinti hajójáratok közlekednek a déli partra és vissza. A Katonai Emlékparkból hosszú lejtőn gurulhatunk Velence irányába, utunk a Sukorói Evezős és Kajak-kenu Pályával párhuzamosan halad. Velencén ismét a tóparton, vagy annak közvetlen közelében biciklizhetünk, majd ismét rátérünk a tó déli partján haladó bringaútra, amely elvezet minket Gárdonyig.

MTB, trekking és cross kerékpár is megfelel a túrán való részvételhez.

Átlagos edzettségi állapotot igényel, minden korosztálynak ajánljuk.

Családi túra a Madárdal tanösvényen

Agárd – Dinnyés – Agárd

Túránk sík szakaszon, kerékpárosbarát környezetben vezet minket, így minden korosztály számára könnyen és élvezettel teljesíthető. Kiindulópontunk Agárd, a Gárdonyi Rönkvár parkolója, amelynek szomszédságában található a Gárdonyi Géza Emlékház és a Velencei-tavi Galéria is. Az agárdi Gárdonyi Géza tematikus sétányon kezdjük meg kirándulásunkat: először az Agárdi Gyógy- és Termálfürdő, illetve a Sándor Károly Labdarúgó Akadémia mellett tekerünk. Ezek után az agárdi Chernel István Általános Iskola és Gimnázium és a Nádasdy Obeliszk mellett haladunk el. Valamennyi látnivalóról egy-egy táblát találhatunk a sétányon. A 7-es főúton zebrán, a vasúton pedig vasúti átjárón kelünk át, és balra kanyarodva a Velencei-tó déli kerékpárútján folytatjuk utunkat.

A tó közvetlen közelében kerekezhetünk. Agárd határában megtekinthetjük a Chernel István Madárvártát. Innen a Madárdal tanösvény táblákkal jelzett Tóparti túrája, valamint a kerékpárút együtt halad, ezen tekerünk tovább a Velencei-tó délnyugati csücskéig. Itt óvatosan átkelünk a 7-es főúton, és gyenge forgalmú bekötőúton biciklizünk Dinnyés felé. Áthaladunk egy vasúti átjárón, majd jobbra fordulunk a Madárdal tanösvény Müller István túrájára. Ezen az útvonalon ismertető táblák vezetnek minket a tanösvény kilátójáig, ahonnan megfigyelhetjük a Dinnyési-fertő páratlan madárvilágát. A tanösvényen visszafordulva ismét a bekötőútra térünk, amely átvezet minket a falun. Közben ne hagyjuk ki a Dinnyési Templomkert Hagyományőrző Turisztikai Központot, amelyben többek között a környék legnagyobb szabadtéri színpadát is megtalálhatjuk.

A Dinnyést Agárddal összekötő kerékpárúton tekerünk tovább, majd jobbra térünk az agárdi Széchenyi utcára. Újból a tanösvény ismertető tábláit követjük, amik elvezetnek minket a Parkerdőn keresztül az Agárdi Pálinkafőzdéig. Innen ismét a tematikus sétányra jutunk, amely visszavezet minket a Rönkvárhoz. Túránkat a Simon Panzió és Borászat felé is befejezhetjük, amelyet egy kilométer alatt, gyenge forgalmú úton közelíthetünk meg.

Minden kerékpártípus megfelelő a túrához.

Átlagos edzettségi állapotot igényel, minden korosztálynak ajánljuk.

Túra a Velencei-hegység lankáin

Gárdony - Velence - Kápolnásnyék -Pázmánd - Vereb - Lovasberény - Nadap - Velence - Gárdony

Túránk a gárdonyi vasútállomástól indul, ahol átkelünk a 7- es főút melletti kerékpárútra. Ezen az úton kerekezünk el Velencéig, ahol biciklis aluljárón elgurulunk a vasút túloldalára. Kápolnásnyéken a Gárdonyi út - Dózsa utca - Vörösmarty utca útvonalon jutunk el a Vörösmarty Mihály Emlékmúzeumig.

Biciklis aluljárón kelünk át, amely az aluljáró után jobb kéz felé található. Innen észak felé fordulunk, és a Vörösmarty utcán Pázmánd felé indulunk. Felüljárón megyünk át az autópályán és az út baloldalán található hétvégi házak között kell megkeresnünk azt a kaptatós utcát, amelyen keresztül a Bálint Boráriumot találhatjuk meg. A faluba is egy kisebb emelkedő vezet fel.

Balra fordulva a Kossuth Lajos utcán, majd onnan ismét balra térve emelkedős földúton érhetjük el a Zsidó-hegy keresztjeit és kvarcitszikláit. Pázmánd központjában megtekinthetjük a Tájházat és a Tűzoltó szertárt. Folytatjuk túránkat tovább Vereb felé, ahol a falu közepén fogjuk találni nevezetességét, a Háromszájú kemencét. Lovasberény felé hullámvasútszerű úton tekerünk, közben jobb kéz felé a Pogánykő nevű honfoglalás kori emlékhelyet fedezhetjük fel. Lovasberénytől Nadapig a túra legnehezebb szakasza következik, hosszú felmenetben haladunk a Velencei-hegységben. Nadapra olyan hosszú lejtőn suhanunk le, amilyent korábban le kellett küzdenünk.

A falu központjában találjuk a katolikus templomot, ahol Vörösmartyt is keresztelték. Itt kell jobbra fordulnunk, hogy egy lejtő után megtaláljuk a nadapi szintezési ősjegyet, ami a hazai tengerszint feletti magasság alappontjának számít. Itt néhány tanösvénytáblát találunk, amelyekről megismerhetjük az ősjegyek földrajztudományi jelentőségét és a környék élővilágát. Nadapról hosszú lejtőn jutunk el Velencéig, ahol a tó körüli kerékpárútra térve visszajuthatunk Gárdonyba. Országúti, trekking vagy cross kerékpárt ajánlunk a túrához.

Átlagos edzettségi állapot szükségeltetik, kezdő bringások ne ezzel kezdjék a velencei-tavi kerékpártúrájukat.

Hegyikerékpáros túra Sukoró környékén

Nadap - Sukoró - Velence - Nadap

Túránk során a Velencei-hegység hegyikerékpáros útvonalain tekinthetjük meg a környék látnivalóit. Nadapon a szintezési ősjegy a kiindulópontunk, ahonnan a Rákóczi utca - Haladás út – Sukorói út vonalán érjük el a hegység túraútjait. A sárga csík jelzésű útról jobbra kanyarodunk arra az ösvényre, amelyet a piros csík, és a kék-fehér hegyikerékpáros szimbólum jelöl. Hosszú emelkedőn juthatunk fel a Meleg-hegy csúcsának közelébe.

A túra legmagasabb pontjáról kitűnő kilátás tárul elénk. A biciklis jelzést követve elkerekezünk az Angelika-forrásig, amely a hegységben feltörő vizek talán legismertebbje. Innen is a kerékpáros szimbólumokat követjük, viszont most már zöld csík turistajelzést látunk a fákon. Lejtőn gurulunk le a hegyről, és miután a kerékpáros jelzés elválik a turistajelzéstől, elérjük a Sukoró és Pákozd közötti aszfaltos utat. Innen először Pákozd felé fordulunk, és egy lejtő után jobbra térünk le a Lics pincészet felé. Túránk következő szakaszán visszatérünk az aszfaltos útra és Sukoró felé vesszük az irányt. A faluba beérve a Pálinkaház utca – Borjúvölgy – Szilvás sor útvonalon közelítjük meg a Néprajzi házat.

A Szilvás soron továbbhaladva a református templom mellé érünk, amelyben 1848. szeptember 28-án nem kisebb esemény zajlott, mint a pákozdi csata előtti haditanács Móga János és Batthyány Lajos vezetésével. A templomtól az Öreg utcát és a Nadapi utat követve érhetünk el a sukorói Ingókövekig. A Gyapjaszsák nevű képződmény érdekes alakjáról kapta nevét. Ez a kőcsoport számos útikönyvből visszaköszönhetett már. Visszatérünk a Fő utcán az országútra, amelyen Velence felé tekerünk tovább. Túránk utolsó hegyét fogjuk megmászni, viszont a kilátás mindenért kárpótolni fog minket.

A Csongor utcán először a Vörösmarty pincét és a Szent Orbán szobrot érjük el, majd a Panoráma úton továbbkerekezve feljutunk a Bence-hegy tetejére, ahonnan az egész Velencei-tavat beláthatjuk. A Panoráma úton visszafelé balra kanyarodunk egy földes útra, és a sárga turistajelzésen visszagurulunk Nadapra.

MTB vagy cross kerékpárt ajánlunk a túrához.